Beter slapen met Chi

Hoe kan lavendel helpen om beter te slapen?

Lavendel is een plant waarvan velen de geur zullen herkennen. De geur van de echte lavendel, oftewel de essentiële olie van de lavendelplant, wordt al eeuwenlang ingezet om beter te slapen. Traditie, ervaring en onderzoek maken van lavendelolie een steeds meer toegepast kruidenmiddel bij spanning, stress, angst, innerlijke onrust en slaapklachten die daaruit voortkomen. In feite is lavendel één van de beste angstverminderende en rustgevende oliën binnen de aromatherapie. En dat zonder de bijwerkingen van menig regulier medicijn.

Echte lavendel

Bij de kalmerende en slaap voorbereidende werking van lavendel wordt de echte lavendel (Lavandula angustifolia) bedoeld. Er zijn namelijk meer dan 40 verschillende soorten en kruisingen van lavendelsoorten die allemaal lavendel worden genoemd. Deze echte lavendel wordt tegenwoordig op vele plekken in de wereld gekweekt, maar het kerngebied ligt in het Middellandse Zeegebied. En dan met name in het zuiden van Frankrijk en Bulgarije. De plant groeit het liefst tussen de 800 en 1800 meter op goed doorlatende, kalkrijke grond. Al vanaf de 15e eeuw wordt er lavendelolie gedestilleerd door middel van waterdamp. De licht gedroogde plant wordt gedestilleerd in grote ketels. In alle plantendelen bevinden zich de olieklieren met essentiële olie.

Geschiedenis

Deze geur, oftewel de essentiële olie van de lavendelplant, wordt al eeuwenlang ingezet om beter te slapen. Lavendel stond in hoog aanzien bij de Romeinen en werd zelfs al gebruikt in het oude Egypte. In 1554 verscheen in het Nederlands ‘het Cruydeboeck’ van Dodoens, een beroemde plantkundige en arts uit de zuidelijke Nederlanden waarin lavendelolie (Oleum lavandulae) uitgebreid werd beschreven en aangeraden werd bij vermoeidheid en slapeloosheid. Wat opvalt is dat lavendel door alle eeuwen heen als geneeskruid en als parfum in gebruik is geweest. Door de komst van goedkope synthetische geurstoffen en geneesmiddelen, raakte het gebruik van lavendel als medicijn en als parfum op de achtergrond.

Tot het moment dat rond 1930 de Fransman René-Maurice Gattefossé, chemicus en parfumeur, een hand verbrandde bij een explosie in zijn laboratorium. De genezing van de huid door middel van kompressen met pure lavendelolie verliep wonderbaarlijk snel. Deze gebeurtenis was in feite de start van modern wetenschappelijk onderzoek naar essentiële oliën. De Franse arts dr. Jean Valnet gebruikte lavendel bij de behandeling van serieuze verbrandingen en oorlogswonden toen hij als oorlogsarts werkzaam was in Indo China. Hij kende de antiseptische, pijnverdovende en kalmerende eigenschappen van lavendel. Dit maakte lavendel tot de ideale keuze bij verbrandingen en andere huidbeschadigingen. Lavendel zorgde daarbij ook nog voor een snelle genezing en voorkwam overmatig littekenweefsel.

De werking van lavendelolie

De laatste jaren verschijnen er steeds meer studies die de werking en eigenschappen van essentiële oliën ondersteunen. Het lijkt erop dat onze reukzin een grote rol speelt bij de werking van aromatherapie. De geurreceptoren in onze neus communiceren met delen van onze hersenen (limbisch systeem) die herinneringen en emoties opslaan. Er zijn aanwijzingen dat inademing van moleculen uit essentiële oliën het limbisch systeem stimuleert en vanuit daar onze fysieke, emotionele en mentale gezondheid kan beïnvloeden.

De essentiële olie van de echte lavendel (Lavandula angustifolia of L. officinalis) bestaat uit meer dan 150 inhoudsstoffen, meestal terpenen. De olie wordt gedomineerd door twee belangrijke inhoudsstoffen: linalyl acetaat (een terpeenester) en linalool (een terpeenalcohol). Deze bepalen voor een groot deel ook de eigenschappen en werkingen van de olie. Een bijzondere groep inhoudsstoffen zijn de coumarinen die in spoortjes in therapeutisch goede lavendelolie aanwezig is. Van deze coumarinen is aangetoond dat ze bijdragen aan de kalmerende werking van lavendelolie (Franchomme 1990, Bansal 2019). Onder andere door de veelheid aan inhoudsstoffen is het werkingsgebied van echte lavendelolie erg breed. Naast haar sterke kalmerende, angstverminderende en ontspannende eigenschappen werkt lavendelolie ook huidgenezend, schimmeldodend, antiseptisch, ontstekingsremmend en insectenwerend.

Wetenschappelijk onderzoek

De angst verminderende werking van lavendelolie wordt meer en meer door wetenschappelijke studies ondersteund (o.a. Chioca 2013, Malcolm 2017, Coelho 2018). In een recent Japans onderzoek is aangetoond dat lavendel even effectief is als de traditionele medicijnen bij angst en onrust zoals diazepam: en dat zonder de bijwerkingen (Hiroki 2018). Het sterke vermoeden bestaat dat lavendel werkt op het serotoninegehalte in de hersenen en de activering van het parasympatische deel van het zenuwstelsel.

De werking van lavendelolie bij slaapstoornissen wordt de laatste tijd ook onderzocht. Positieve effecten zijn door ervaring en studies aangetoond. Verdamping van lavendel in een verpleegtehuis verbeterde significant de slaapkwaliteit van ouderen met een verstoorde slaap (Faydali 2018).

Er zijn tegenwoordig ook lavendel capsules op de markt die bij inname een aantoonbaar positief effect hebben op innerlijk onrust, angst en slaapstoornissen die daar uit voorkomen (o.a. Malcolm 2017).

Een Thaise studie uit 2012 gaf aan dat bij gebruik van lavendelolie bij 20 proefpersonen bloeddruk, hartslag en ademhalingsfrequentie verlaagden (Sayorwan 2012). Psychologen van de Wesleyan Universiteit (Connecticut, Verenigde Staten) lieten 31 mannen en vrouwen één nacht lavendel ruiken en de volgende nacht gedestilleerd water. Hersenpatronen werden gemeten en lavendel bleek de periode van diepe slaap te verlengen. De proefpersonen hadden het gevoel dat ze goed en diep hadden geslapen en daardoor de volgende dag meer energie hadden (Goel 2005). Hoewel vele studies klein zijn opgezet, is de tendens in alle onderzoeken dat lavendelolie kalmeert en de slaap verbetert.

Conclusies

Naast de overweldigende, wereldwijde empirische ervaringen met lavendel als een rustgevende, kalmerende en slaap voorbereidende essentiële olie blijkt dat ook steeds weer bevestigd door wetenschappelijk onderzoek. Het extra toevoegen van andere essentiële oliën die eveneens rustgevend en ontspannend zijn kan deze kwaliteiten blijkbaar nog versterken is gebleken uit de slaaptest met de Lavinchi relax mix, zie hieronder. Het gebruik van een aroma inhaler blijkt erg handig, om snel toe te kunnen passen altijd en overal. Maar er zijn nog andere manieren zoals verdampen met ultrasone diffusers of het gebruik van een geursteentje op het nachtkastje. Klik hier om meer te lezen over het wetenschappelijk onderzoek.

 


Slaaptest:

Onderzoek beïnvloeding slaap door inhaleren van een essentiële olie mix

In dit onderzoek is de combinatie van de essentiële oliën lavendel, zoete marjolein en mandarijn (Lavandula angustifolia, Citrus reticulata en Origanum majorana, betreffende de Lavinchi mix olie) getest in combinatie met een inhaler. Om te kijken of dit product kan helpen om beter te slapen. Aan dit onderzoek hebben 306 testpersonen meegedaan, waarvan 240 valide resultaten meegenomen zijn in de analyse. Deze 240 testpersonen hebben 4 weken lang ongeveer een half uur voor het slapengaan 6x diep geïnhaleerd in elk neusgat. Ze deden dit met een inhaler met 12 druppels Lavinchi Relax mix olie. De testpersonen hebben voor de testperiode, in de beginsituatie, een enquête ingevuld en na de testperiode weer een enquête. De belangrijkste variabelen in deze enquête waren: totale slaap, makkelijk inslapen, inslapen na ‘s nachts ontwaken, rustig slapen en uitgerust wakker worden. In de beginsituatie gaven de proefpersonen uit het testpanel hun totale slaap gemiddeld een 4,9 op een schaal van 1 tot 10. In de eindsituatie waardeerden de respondenten hun totale slaappatronen gemiddeld met een 6,6. Bij alle variabelen in dit onderzoek heeft na de testperiode gemiddeld gezien een positieve verandering plaatsgevonden, zoals in onderstaande afbeelding te zien is:

  •  Welk cijfer geef je jouw totale slaap? (stijging van 37%)

  •  Hoe makkelijk ben je in slaap gevallen? (stijging van 25%)

  •  Hoe makkelijk ben je weer in slaap gevallen als je ‘s nachts wakker bent geworden? (stijging van 46%)

  •  Hoe rustig heb je geslapen? (stijging van 34%)

  •  Hoe uitgerust ben je wakker geworden? (stijging van 39%)

 

Zowel het product Lavinchi relax mix als het gebruik van deze mix olie in combinatie met de aroma inhaler gaven de respondenten gemiddeld een 7,7 op een schaal van 1 tot 10. 88% van de respondenten zou de inhaler aanbevelen en 89% van de respondenten blijft de inhaler gebruiken om beter te slapen. Terwijl veel testpersonen dus erg positief waren is er ook feedback naar voren gekomen:

  •  Het gebruik van een geursteentje of een druppel essentiële olie op het kussen wordt door sommige mensen als prettiger ervaren dan het gebruik van de inhaler

  •  Bij chronische pijnklachten of zware medicatie wordt het effect van de inhaler + lavinchi minder gewaardeerd, dan bij de respondenten waarbij deze factoren geen rol spelen.

  •  Als de geur van de essentiële olie niet als prettig worden ervaren wordt het effect van de inhaler + lavinchi ook als minder prettig ervaren.

Opzet onderzoek

In dit onderzoek is de vraag gesteld: kan de Lavinchi Relax Mix olie helpen om beter te slapen? Een testpanel heeft de Lavinchi Relax Mix olie getest in combinatie met de Aroma inhaler. De Lavinchi Relax Mix olie is een compositie van de essentiële oliën lavendel, zoete marjolein en mandarijn (Lavandula angustifolia, Citrus reticulata en Origanum majorana). Klik hier om de combinatie Chi Aroma Inhaler + Lavinchi Relax Mix olie te bekijken. 

De deelnemers aan de test hebben opdracht gekregen 2 enquêtes in te vullen. De eerste enquête voor de testperiode was een 0-meting over de huidige situatie rondom het thema slaapritme. De tweede enquête is na de testperiode van 4 weken ingevuld met de ervaringen tijdens de testperiode.

Respondenten hebben de volgende instructie gehad:

  •  Druppel 12 druppels Lavinchi relax mix op het katoenen staafje in de Aroma Inhaler. Het is niet nodig dit dagelijks te herhalen. Als gedurende de testperiode de geur vermindert kun je altijd een paar extra druppels op het staafje druppelen.

  •  Gebruik het product 4 weken lang, iedere dag een uur tot een half uur voor het slapen gaan. Doe dit in een periode van 5 minuten door 6 keer krachtig te inhaleren.

  •  Als je ‘s nachts wakker wordt, kun je wederom 3 keer diep inhaleren in beide neusgaten.

  •  Tijdens de testperiode van 4 weken is het handig om iedere ochtend na het slapen kort op te schrijven wat je hebt ervaren. Dit doe je door de volgende kenmerken een cijfer op een schaal van 1 tot 10 te geven. (1= zeer slecht en 10= uitstekend)

  1.  Welk cijfer geef je jouw totale slaap?

  2.  Hoe makkelijk ben je in slaap gevallen?

  3.  Hoe makkelijk ben je weer in slaap gevallen als je ‘s nachts wakker bent geworden?

  4.  Hoe rustig heb je geslapen?

  5.  Hoe uitgerust ben je wakker geworden?

     

  •  Na de testperiode ontvang je per mail een link naar de tweede enquête, waarin je jouw ervaring kunt delen. 

  •  Voor vragen en opmerkingen kun je altijd contact opnemen met Chi Natural Life.


Aantal respondenten: 

In dit onderzoek is een steekproef van 306 proefpersonen genomen. De proefpersonen zijn geworven met behulp van een mailingdatabase van 40.000 personen. Uiteindelijk hebben 294 proefpersonen de eerste enquête ingevuld. Na de testperiode van 4 weken is de tweede enquête afgenomen onder de proefpersonen. De tweede enquête is door 269 proefpersonen ingevuld.

Om de betrouwbaarheid te waarborgen zijn twee conditionele vragen gesteld. De eerste vraag was: Heeft u gedurende de testperiode de inhaler met Lavinchi volgens de instructies gebruikt? Op basis van deze vraag zijn 29 respondenten verwijderd uit de onderzoeksresultaten, omdat zij de instructies niet opgevolgd hebben, of door omstandigheden niet hebben kunnen deelnemen gedurende deze testperiode.

Daarnaast is de vraag gesteld: “Gebruikte u andere hulpmiddelen of medicatie om beter te slapen tijdens de testperiode?”. De antwoorden op deze vraag gaven geen aanleiding om nog respondenten te verwijderen uit de onderzoeksresultaten. 

De resultaten die uiteindelijk verwerkt zijn in de analyse zijn afkomstig van 240 testpersonen.

 

Beschrijvende statistieken:

Respondenten waren tussen de 13 en 76 jaar oud met een gemiddelde leeftijd van 51 jaar.

Inslapen en na ’s nachts weer wakker te zijn geworden inslapen werden als twee grootste slaapproblemen genoemd in de beginfase van het onderzoek.

In de beginsituatie gaven de proefpersonen uit het testpanel hun totale slaap gemiddeld een 4,9 op een schaal van 1 tot 10. In de eindsituatie waardeerden de respondenten hun totale slaappatronen gemiddeld met een 6,6.

In beide enquêtes zijn 5 variabelen getest met betrekking tot slapen. Respondenten moesten deze 5 vragen gedurende de testperiode elke ochtend beantwoorden en op het einde van de testperiode de overall resultaten invullen. Zoals in onderstaande grafiek te zien is, zijn alle variabelen in dit onderzoek gemiddeld gezien positief veranderd na de testperiode met de Lavinchi relax mix. De grootste positieve stijging van 46% is waar te nemen bij de variabele beter in slaap vallen als je wakker wordt gedurende de nacht.

  1.  Welk cijfer geef je jouw totale slaap? (stijging van 37%)

  2.  Hoe makkelijk ben je in slaap gevallen? (stijging van 25%)

  3.  Hoe makkelijk ben je weer in slaap gevallen als je ‘s nachts wakker bent geworden? (stijging van 46%)

  4.  Hoe rustig heb je geslapen? (stijging van 34%)

  5.  Hoe uitgerust ben je wakker geworden? (stijging van 39%)


Tevredenheid Lavinchi en testperiode: 

Zowel het product Lavinchi relax mix als het gebruik van deze mix olie in combinatie met de aroma inhaler gaven de respondenten gemiddeld een 7,7 op een schaal van 1 tot 10. 88% van de respondenten zou de inhaler aanbevelen en 89% van de respondenten blijft de inhaler gebruiken om beter te slapen.

Enkele reacties van respondenten

“Ik wil aangeven dat ik dieper slaap en dat ik hierdoor nu standaard om 7 uur wakker ben, i.p.v. rond 9 uur. Ik dacht dat ik altijd veel slaap nodig had, maar ik had meer goede slaapuren nodig.”


 


“Wat super dat ik mee mocht doen met deze testperiode. Ik vind de inhaler een aanrader!! Ik was hem 1 keer vergeten en het voelde alsof ik minder diep had geslapen. Ook het moment van inhaleren ervaarde ik als zo prettig!! Ook overdag tussendoor. Ik wil echt niet meer zonder de inhaler.  Dus mijn grootste pluspunt, ook al werd ik echt nog wel wakker ‘s nachts, is dat ik het gevoel heb van dieper slapen.”



 

“Ik merkte na ongeveer 3 dagen bij het gebruik van de inhaler al dat ik rustiger sliep. Het werd ook makkelijker om weer in slaap te vallen als ik wakker was geworden in plaats van 3 uur wakker liggen. Als ik wakker werd was nog wel wat moe maar zo uitgeput als ik was niet meer. Ook minder hoofdpijn bij het wakker worden. Als ik s nachts wakker werd gebruikte ik nogmaals de inhaler. En 2 keer toen ik een hele drukke dag had gehad druppelde ik wat op mijn zakdoek en legde die naast me neer. Ik vind het erg prettig dat geuren je zo kunnen ontspannen dat je heerlijk kunt slapen. Topproduct!!!”





“De inhalator  is prettig in gebruik. De geur van de olie en het bewust rustig inademen zorgt voor een rustmoment voor ik in slaap val. Ik slaap sneller in, mijn slaappatroon is verbeterd. Slaap langer achter elkaar en heb het gevoel dat ik ook dieper slaap.”

 


 

Literatuur:

Bansal, P. et al - Synthesis and evaluation of antianxiety activity of novel coumarin derivatives on Swiss albino mice - International Journal of ChemTech Research 2019; 12 (1): 277 – 284      

Chioca, L.R. et al - Anxiolytic-like effect of lavender essential oil inhalation in mice: participation of serotonergic but not GABAA/benzodiazepine neurotransmission - Journal of Ethnopharmacology 2013; 147(2):412-418

Coelho, L.S. et al  - Inhaled Lavandula angustifolia essential oil inhibits consolidation of contextual- but not tone-fear conditioning in rats - Journal of Ethnopharmacology 2018; 215: 34 - 41

Faydali, S., Cetinkaya, F. - The effect of aromatherapy on sleep quality of elderly people residing in a nursing home - Holistic Nursing Practice 2018; 32 (1): 8 – 16

Franchomme, P., Pénoël, D. – Aromathérapie exactement - Roger Jollois 1990             

Goel, N. et al – An olfactory stimulus modifies nighttime sleep in young men and women – Chronobiology International 2005; 22 (5): 889 – 904

Goepfert, M. et al - Aroma oil therapy in palliative care: a pilot study with physiological parameters in conscious as well as unconscious patients  - Journal of Cancer Research and Clinical Oncology 2017; 143 (10): 2123 – 2129

Hiroki, H. et al.  Linalool Odor-Induced Anxiolytic Effects in Mice. Front. Behav. Neurosci., 23 October 2018

Malcolm, B.J., Tallian, K. – Essential oil of lavender in anxiety disorders: ready for prime time? - The Mental Health Clinician 2017; 7 (4): 147 – 155

Rijpkema, H. – Aromecum, 2019, SANGO (9e druk)

 

  • Chi kwaliteit sinds 1979:
  • Icon 2
  • Europees biologisch keurmerk